søndag den 27. november 2011

South West Safari


Er det bare mig eller er november bare fløjet af sted?

Så blev det sørme tid til min første Rotary Safari. Jeg var vildt spændt på endelig at møde nogle flere udvekslingsstudenter og på at se mere af the south west.

Dag 1
Jeg skulle møde på East Perth Train Station kl. 7.15 d. 15. november, hvor jeg fik et gensyn med Marie og Anders fra Danmark og fik mødt de ni andre. Vi var alle rigtig spændte, og det var nemt at falde i snak med dem alle. Efter at have fået al bagagen ind i bussen kørte vi til vores første stop, som var Mandurah, hvor vi fik lidt ’morning tea’ i form af frugt og vand og gik rundt i Mandurah by. Mandurah er en fed by lige ud til kysten, og jeg glæder mig til at tilbringe en hel uge der fra d. 4-11 december! Så var det videre til Bunbury, hvor vi spiste frokost ved stranden, og derefter besøgte Bunbury Dolphin Discovery Centre. Sidste stop på dag 1 var Busselton, hvor vi gik på den 2 km lange mole og derefter spiste lækker lækker is fra Simmo’s. YUM!! Vi skulle overnatte tre nætter på en lejrskole camp lige ud til vandet i Busselton, så det blev da også til en svømmetur inden aftensmad. Vildt fedt! Om aftenen så vi en PUNGROTTE siddende under tagudhænget! Det var en vidunderlig start på South West Safari.




Busselton Jetty
Dag 2
Dagen startede med en smule shopping i Margaret River og et besøg til Eagles Heritage Bird Park. I parken så vi en masse forskellige rovfugle såsom ugler, høge og ørne. Jeg fik endda muligheden for at holde en stor høg på min arm! Det var helt vildt at være så tæt på sådan en flot fugl. Vi spiste igen frokost ved vandet og fortsatte derefter til Ngili Cave, som er en vildt smuk drypstenshule. Efter en rundvisning af hulen, fik vi hjelm og lygte på, og så klatrede vi rundt i hulerne 40 m under jorden. Det var super smukt og vildt at kravle rundt i en hule i mørket væk fra de henviste stier.

Men det var da vi var hjemme i Busselton i campen at det vildeste af det vildeste skete! Drengene, Marie og jeg var taget ud at svømme, og pludselig råber en af drengene ”DOLPHIN!” og i samme øjeblik ser jeg en skygge i vandet 1 meter fra mig, og jeg tænker automatisk, at det er en haj. Så jeg begynder at skrige og løbe væk, men så så jeg hurtigt, at det rent faktisk var en vaskeægte vild delfin, som var kommet hen til os. De andre troede ikke på os, men nu kan vi stolt sige, at vi har svømmet med en vild delfin!!  :D

Dag 3
Vi startede ud med at besøge Cape Leeuwin Lighthouse i Augusta, som er det mest sydvestlige sted i Australien. En helt fantastisk udsigt fra toppen!  Resten af dagen kørte vi rundt i karri skovene, hvor vi også spiste frokost. Inden vi kørte tilbage til camp fik vi tid til en lille svømmetur ved Meelup Beach. Om aftenen spiste på en kinesisk restaurant, og det var lækkert at komme ud og spise ! 

Dag 4
Vi pakkede vores ting sammen og forlod campen i Busselton. Vi kørte til Beedelup Falls, som er en skov med et vandfald – sjovt nok. Så fortsatte vi til vores camp school i Pemberton, som var helt vildt fed! Derefter tog vi ud til Gloucester fire tree, som er en træ man plejede at klatre op i for at spotte skovbrænde. Før vi klatrede træet fodrede vi papegøjerne, som kom og sad på vores arme. Det var rimelig speciel oplevelse. Derefter klatrede jeg træet med Marie, og det var helt vildt!!

Dag 5
Så blev det sørme tid til en omgang mountain biking, hvilket jeg ikke var heeelt så begejstret for. Mig og cykler er ikke super gode venner, og det viste sig da også hurtigt, at gearet på min cykel ikke kunne lide mig. Nå, men jeg fik styr på gearet, og vi fik kørt lidt rundt i skoven, hvor vi så en slange! Til slut skulle vi gå op ad en stejl bakke og så køre noget downhill mountain biking, hvor det egentligt bare er ned af bakke hele vejen. Så jeg troede meget fejlagtigt, at det ville blive piece of cake. Hmm.. ja, lad os bare sige, at jeg havde lidt af et styrt. Vores guide sagde noget i retningen af: ”Wow, that was a perfect crash! I wish I had filmed that!” og en MASSE latter!! Det var super pinligt, og jeg er glad for, at guiden var den eneste der så det! Jeg slog mig dog ikke, jeg blev bare rigtig beskidt.

Derefter tog vi ud til Big Brook Dam, hvor vi spiste frokost og sejlede lidt kano. Det var nu ikke helt kanosejlads, som jeg kender det, det var mere kanosejlads, hvor det gælder om at få hinanden i vandet. Så, selvom jeg prøvede ihærdigt at undgå det, kom jeg også i vandet. Trods vådt tøj var det nu meget hyggeligt.

Dag 6
Vi forlod campen i Pemberton, og kørte til Walpole, hvor vi sejlede rundt i en båd i Walpole Nornalup National Park med guiden Garry Muir – en unik karakter! Derefter frokost efterfulgt af Vally of the Giant og the Tree Top Walk, som jeg allerede havde besøgt, men det var stadig hyggeligt. Så fortsatte vi til Denmark, hvor vi skulle overnatte i Denmark Surf Rescue Club house, som faktisk lå på stranden! Så det blev også lige til en dukkert – i selskab med en rokke!

Dag 7
SURFING DAG!!! Jeg var super spændt, da jeg aldrig havde surfet før, og jeg fandt da også hurtig ud af, at det helt sikkert ikke var min sidste gang på en surfbræt! Vi startede med at få instruktioner af to fantastiske surfing instruktører, og derefter var det ud i bølgerne! Det tog lidt øvelse at blive god, men jeg kan stolt sige, at jeg kom op at stå på brættet flere gange. Det var helt ubeskrivelig vidunderligt AWESOME!!

Så fortsatte vi til Albany, hvor vi skulle sove under stjernerne på en camping plads. Mmm.. myg!!  

Dag 8
Sidste dag stod på Whale World, the Gap, the Natural Bridge og SHOPPING!! Desværre fik vi kun 1 time til at shoppe, men pigerne og jeg fik gjort det meste ud af tiden! Det var også dagen, hvor jeg kunne fejre 4 måneder i Australien!

Dag 9 blev tilbragt i bussen hjem til Katanning!

Det har været en fantastisk Safari fyldt med oplevelser, minder, latter og alt sammen i selskab med de sødeste mennesker! Flere billeder kommer muligvis senere!

27 dage til jul!! Er I begyndt at komme i julestemning? Jeg har lavet risengrød til min værtsfamilie, og de elsker det! Glædelig 1. advent alle sammen! <3 <3 

lørdag den 12. november 2011

Katanning Show, PROM, Sports Carnival & mere

Jeg kan slet ikke beskrive, hvor meget jeg elsker mit liv lige nu. Hver eneste dag er speciel og fantastisk, og jeg nyder hvert sekund! Her den anden dag spurgte en af mine venner mig, hvorfor er du altid så glad? Jeg kunne jo kun svare, at det er fordi, jeg bare er virkelig glad! :D

Jeg har nu været i Australien i 114 dage og næsten 4 måneder, og det har virkelig slået mig, hvor hurtigt tiden går. Men også hvor meget jeg har ændret og udviklet mig, og hvor lykkelig jeg har været, lige siden jeg ankom til Australien. Jeg glæder mig helt vildt til de næste 8 måneder!!

Og her en lille update på hvad jeg har lavet på det sidste ;)

Fredag d. 28. oktober var en public holiday, p.g.a Dronningens fødselsdag, så alle holder fri fra skole og arbejde. Mia (min bedste veninde fra skolen) kom ud til farmen ved en 10-tiden, og det var vildt godt endelig at vise hende hvordan jeg bor. Vi så film hele dagen og aftenen: Dear John, Sorority Row, Midsommer og Mamma Mia. Vi fik lækker pizza til aftensmad, og vi havde en vildt hyggeligt dag og sleep-over.

Mia var allerede ude af huset næste morgen før otte, da hun skulle på arbejde, og derefter gjorde Jessica og jeg os klar til at køre ind til byen efter frokost. Lørdag d. 29. oktober var nemlig Katanning Agricultural Show. Jessica og jeg havde sagt ja til at hjælpe med at sælge lotterisedler til Rotary lykkehjulet. Og det var faktisk vildt sjovt!! Vi hyggede os gevaldigt med at spæne rundt og sælge sedlerne
 og vi gjorde det altså også rigtig rigtig godt! Vores billetter var altid væk efter 2 minutter. Så vi solgte raffle tickets mellem 13-14.30 og derefter kunne vi bare gå rundt og se det hele. Katanning show er lidt et marked og et tivoli på samme tid, mange byer holder det. Det blev afholdt i vores sports center og på ovalen (en oval er hvor man spiller australsk fodbold). Der var et frisk mad marked med alt fra grønsager til slik. Der var en ’shearing competetion’ hvor folk konkurrerede om at barbere får hurtigst. Der var en kæmpe udstilling med alt muligt inde i hallen. Der var kunst som primary school børnene havde lavet, der var dekorerede cupcakes og man skal endelig ikke glemme mine fantastiske lysestager som også var udstillet, men som desværre ikke vandt nogle præmier :(

Så var der også et slags fashion show i hallen, som en frisør i byen havde arrangeret og derfor lavet vildt hår på alle modellerne. Derefter gik vi lidt rundt ude på ovalen og så hvad der ellers var. Der var boder og mad-boder og forlystelser: karrusel, kæmpe dreje-rundt-forlystelse og tyr-rodeo (der hvor man skal falde af). Der var også nogle gamle biler og motorer udstillet. Det var ikke særlig stort, men højdepunket var helt klart, da vi solgte raffle tickets og da der var hunde-hoppe-konkurrence. Tre hunde og deres ejere konkurrerede om, hvis hund der kunne hoppe højest over et plankeværk, som hele tiden fik et ekstra bræt på. Det var meget underholdende, og en af hundene slog faktisk rekorden med et ekstra bræt, og der var plankeværket altså godt over 2 meter. Det var godt nok imponerede! 
Ved 16-tiden havde vi set alt hvad der var at se og besluttede os for at trille hjemad. Jeg fik en lille lur, og så kørte Jessica og jeg ind til showet igen, for at se fyrværkeriet. Jeg fik lidt aftensmad i form af en kop pomfritter. Fyrværkeriet varede en 10 minutters tid og var ret flot. Det var en vildt fed dag, og jeg var super træt, da jeg kom hjem. 




Mandag blev jeg (meget overraksende) inviteret til year 10 PROM. Da jeg jo ikke er year 10, havde jeg jo selvfølgelig ikke regnet med at skulle med, men da Sharul fra min form class spurgte om jeg ville med, sagde jeg naturligvis ja. Jeg havde da ikke lyst til at frasige mig muligheden for en fed oplevelse. 

Tirsdag lavede Jessica og jeg kanelsnegle, og de blev gode kan jeg godt fortælle! Luke (Jessicas kæreste) prøvede at oversætte opskriften fra dansk til engelsk, og det var så komisk, fordi han oversatte rør til pipe i stedet for stir !! Så da vi var i gang med at bage, spurgte han hvor røret var henne, hahah :) 

Fredag d. 4 november blev det prom dag, og jeg var vildt spændt!! Jeg havde aldrig været til et prom før, så det var lidt spændende. Jeg var super glad for, at jeg fik chancen for at komme med, for det betyder jo hele 2 proms til mig på mit udvekslingsophold. Det blev afholdt på New Lodge Motel i Katanning og var fra 19 til 23.30. Der var pyntet op, og der var drinks (uden alkohol selvfølgelig), og det hele var bare så fint! Jeg kendte ikke rigtig særlig mange year 10’s, kun et par stykker fra min skolebus, men da aftenen var forbi, følte jeg, at jeg kendte lidt flere. Jeg dansede egentligt bare med alle, og havde en rigtig fed aften. Der blev taget en masse billeder, som man senere kan købe på CD, og så blev der også kåret PROM Queen og King til sidst. Alt i alt en fed aften og en oplevelse jeg ikke vil glemme! Jeg havde mega ømme fødder næste morgen, og jeg glæder mig til mit year 12 PROM næste år!! <3


Sports Carnival i torsdags var en vildt flot dag! Solen skinnede og atmosfæren var rigtig dejlig. Sports Carnival er en dag, hvor alle fra Katanning Senior High School tager ned til hallerne og konkurrerer i atletik på ovalen. Vi skulle have vores House Colors på, og da jeg er i Strathglen skulle jeg have rødt på. På KSHS er eleverne inddelt i 4 houses og hvert house har en farve: Glenroy (grøn), Condeena (gul), Barloo (blå) og Strathglen (rød). Det kommer an på hvilken form class man er i, hvilket house man hører til. Mia og jeg havde ellers bare planlagt at se på, men da min veninde Emily fra Kojinup spurgte om jeg ikke ville løbe 400 m med hende kunne jeg ikke sige nej. Og jeg blev da også nr. 2, så det var ikke helt værst! Desværre var det Glenroy som vandt vores Sports Carnival og Strathglen blev nr. 2. 




Zelfy og jeg

Emily og jeg


Jeg er den lille røde plet i baggrunden - hende Emily løb sgu hurtigt! 
Jeg skal på Rotary Safari fra d. 15 - d. 23 november, så I får nok en update med masser af billeder derefter. Vi ses! :)