tirsdag den 25. oktober 2011

Billeder og Rotary Præsentation

Yaaaay! Jeg fremlagde min præsentation om Danmark i Rotary i går aftes!! Jo, jeg var godt nok en smule nervøs, da det var partners night, så alle rotarianerne havde taget deres partner med = dobbelt så mange mennesker. Plus min skoles rektor og min værtsbror Alex. Herligt! Men det var slet slet ikke særlig slemt, så snart man kom i gang. Det var faktisk ret fedt! Og de synes alle sammen, at jeg gjorde det rigtig godt, og at min engelske var udover forventning. Jeg er meget tilfreds, og det kunne jo ikke være bedre. Jeg fik en fin kuglepen af klubben efter min præsentation, og hele aftenen var bare super hyggelig og alle var i højt humør. Fantastisk!

I morges i skolen kom vores rektor ned i min form class og gav mig to gyldne klistermærker som siger: "Principals Award". Og så klappede alle. Jeg synes, det var lidt sejt, og de skal helt sikkert i min scrapbog! 

Her er nogle billeder fra min weekend i Albany som lovet :) 

Hvalfanger skib
Hvalfanger skib


Hvor man hev hvalerne op af vandet og sprættede dem op. 

Toni og mig ved 'Natural Bridge' 


The Gap









søndag den 23. oktober 2011

Shopping-weekend i Perth

Jeg havde bare den FEDESTE weekend i Perth med to af mine værtforældres døtre Jessica og Kristen!

Fredag var det year 12's sidste skoledag, og det var ikke helt som min sidste skoledag i Danmark. De fik morgenmad med lærerne - ligesom jeg gjorde - og så kom de i skole og var en smule klædt ud med store briller, hatte og pigerne havde rød læbestift på. De brugte hele dagen på at snakke, hygge og signere deres skole polo t-shirt. I sidste time havde vi samling, og de modtog priser for højeste karakterer, 100% skoledeltagelse og mere. Så havde de lavet et slideshow med billeder fra deres fire år på Katanning Senior High School, og til sidst kørte de hjem i deres dekorerede biler og kastede vandballoner efter os, som ventede på skolebussen eller var på vej hjem. Så altså ikke helt som en dansk sidste skoledag, men i hvert fald en sørgelig dag, da vi ikke kommer til at se alle year 12's længere.

Efter skole skyndte jeg mig at pakke, og så kørte Jessica og jeg til Perth. Jessica bor hos os de næste 5 uger, fordi hun er praktikant på Katanning Primary School. Jeg sov hos Kristen om natten, fordi hun havde et ekstra værelse, og det havde Jessica ikke. Vi fik pizza og så film: Predator. Det var rigtig hyggeligt, selvom jeg altså synes hendes hund er psyko.

Lørdag stod på masser af shopping med Jessica. Jeg manglede nogle ting til sommer, og jeg fik købt nogle toppe, shorts og smykker. De har nogle rimelig fede ting i Australien og stilen ligner meget europæisk, men det er desværre ikke helt billigt. Rotary er heldigvis meget gavmilde med lommepenge, så jeg klarer mig skam. Vi fik lækker sushi til frokost.. muuuums :D

Søndag stod på lidt mere shopping inden vi kørte hjemad. Jeg fandt mig et par shorts til skolebrug og en taske, som kun kostede $5 !!! Sat ned fra $25, hvor heldig kan med have lov til at være? $5 er vel omkring en 25-30 kr. så jeg synes det var en godt køb! Efter frokst kørte vi til Fremantle - en forstad til Perth - og fik den mest fantastiske frozen yoghurt! Det var min første frozen yoghurt, men helt sikkert ikke min sidste, det er bare godt! På vej tilbage til bilen, gik vi igennem Fremantle Markets, som er sådan et rigtig gammeldags marked med masser af boder med frisk frugt og alt muligt forskelligt. Og gæt en gang hvem jeg løber ind i? Marie!!! Min danske udvekslingsstudent veninde fra Narrogin. Hvor store er chancerne lige for, at jeg møder hende i Fremantle, når vi begge bor 250 km væk? Det var nu vildt godt at se hende igen!! Derefter smuttede vi hjem til Katanning efter en særdeles succesfuld shopping weekend!

Vejret er forresten så småt begyndt at blive varmere, vi havde en lækker uge sidste uge med 20-27 grader og solskin, hvilket er varmt for mig. Jeg ved ikke, hvordan jeg klarer sommer!

Og til jer som troede, at jeg ville blive fed, kan jeg nu meddele, at jeg efter tre måneder i Australien vejer præcis det samme, som da jeg forlod Danmark. Ikke dårligt :) 

mandag den 17. oktober 2011

School Holidays

Det der med 2 ugers ferie efter 16 dages ferie.. det er lige mig! Jeg har egentligt ikke lavet specielt meget, men ferier skal altså også noglegange bare bruges på at slappe af og lave ingenting. Hvilket jeg har benyttet mig meget af.

Så efter min hel igennem suveræne tur, var der tilfældigvis school holiday. Heldige mig. Mellem term 3 og term 4 har vi en lille 2 ugers fri fra skole, så jeg skal nu starte på term 4. Jeg glæder mig til at komme tilbage i skolen og snakke med mine venner igen. Det bliver rigtig godt! Men først lidt om min ferie :)

Vi var hjemme på gården igen fredag d. 30. September og allerede søndag var jeg afsted igen. Eftersom Lesley og Morris (værtsforældre) skulle til Perth mandag og aflevere camper-tralieren, kunne Lesley ikke tage mig til Rotary møde. Derfor boede jeg hos the Newmans, som er min næste værtsfamilie i et par dage, så Kevin (værtsfar) kunne tage mig med til mødet. Mødet var anderledes, fordi nogle elever fra skolen kom og fortalte om RYPEN (Rotary sponsoreret camp), og det ville jeg jo selvfølgelig gerne høre om. Det var suuuper dejligt at snakke med nogle unge mennesker igen. Og så var Wayne (Præsident) så sød at velkomme mig tilbage med et: "kan du ikke lige sige et par ord om din tur?".. mægtigt! Nå, så jeg måtte stille mig op og holde en kort uforberedt tale om min tur. Dem jeg snakkede med efterfølgende sagde dog, at jeg gjorde det godt, så det var jo godt nok.

Jeg blev hos the Newmans i fire dage, fordi de bor i byen, og fordi jeg virkeligt nyder deres selvskab. Det var bare rigtig dejligt at få en lille smagsprøve på livet hos værtsfamilie nr. 2, og jeg glæder mig voldsomt meget til at flytte ind! Udover Rotary mødet lavede vi egentligt ikke andet end at se film og snakke, men det var super! Dillon og Cambell er ret fede værtsbrødre, og jeg synes det er lidt cool at prøve at have brødre, nu når jeg jo har en søster (love you Celine). Jo, jeg var også hjemme hos Mia, min veninde fra skolen, og hun havde lavet den lækreste pizza til mig. Det var ekstremt vidunderligt at se hende igen! Så det var bare en AWESOME start på ferien :D

Resten af ugen gik stille og roligt med lidt postkost-skrivning og blog-updatering og masser af afslapning. Dejlig dejligt.

Tirsdag d. 11. Oktober var jeg tilbage hos the Newmans.. jeg kunne bare ikke holde mig væk. Dillon skulle spille i en stor basketball kamp, som jeg naturligvis skulle se, og overnattede derfor. Nogle Indonesiske basketball landshold var kommet til Katanning, så det var en stor event. Der var et pigehold, et under 18 hold og et All Star hold. Dillon spillede for under 18 holdet, selvom han også var udtaget til All Star, desværre tabte Katanning alle kampene, men det var jo også et landshold de spillede imod. Men det var helt klart en oplevelse, da jeg ikke har været til en basketball kamp før.


ALBANY! !
Rotarianer Iian var så sød og rar at tage mig med til Albany her i weekenden 14-16. Okt. Han arbejder i Katanning mandag-fredag, og så er han i Albany med hans familie i weekenderne. Iian og Toni har to børn Mitchell (16) og Alannah (19), men jeg har ikke mødt Alannah endnu, da hun studerer i Perth. Fredag var jeg med Iian til Ram Sale i Broomehill. Det var rimeligt fedt op til vædder nr. 104, og så var jeg godt træt af væddere (ja, faktisk kæmpede jeg med at holde mig vågen). Men det var stadig ret sjovt :D

Lørdag fik jeg en lille rundvisning af Albany, som altså bare er gudeskøn! Der er bakker, bjerge og det ligger lige ud til kysten. Så fint! Jeg fik også set hovedgaden og butikkerne, og der er liiidt flere end i Katanning, så jeg fik lige købt mig et par ting ;) Efter vi havde sat Mitch af på arbejde, kørte Iian, Toni og jeg til Whale World, som er en gammel whale station, som op til '78 fangede og dræbte hvaler :( Det var meget spændende, selvom jeg virkelig følte for alle de stakkels hvaler. Derefter tog vi ud til the Gap og the Natural Bridge, som begge var noget så imponerende!

Søndag var vi alle tidligt oppe (kl. 9) og afsted til Denmark. Haha, Denmark er slet ikke som vores dejlige Danmark, da det bare er en lille by kun en smule større end Katanning. Denmark har et ry som værende en "Hippie-by". Jeg ved ikke, om jeg er enig, da jeg ikke lige så nogen som lignede hippier, men de går meget op i miljøet, så måske er der noget om snakken. Så kørte vi til Vally of the Giants og Tree Top Walk, og WOW hvor landskabet ændrede sig! Kæmpemæssige tårnhøje træer overalt! Det var viiildt fedt, og der var endda træer, man kunne stå i og gå igennem. Det var ekstremt sejt, og jeg havde en helt igennem fantastisk weekend :D


Flere billeder kommer senere.. måske i næste uge :) 


Og nåh jo, så har forresten været i Australien i 3 MÅNEDER!! Er det ikke bare for vildt?!?! Tiden er bare forsvundet, og en fjerdedel af mit ophold er allerede blevet til uforglemmelige minder og sjove historier. Men som man siger: Tiden flyver afsted, når man har det sjovt og man kan vidst godt sige, at jeg har det sjovt!

Jeg håber I alle nyder jeres efterårsferie, hvis I har fri :D

Hav det super lækkert! <3



fredag den 7. oktober 2011

Central Desert Road Trip del 2.


Så er det tid til anden halvdel af mit lille central desert road trip blog-indlæg, som jeg altså ikke synes kunne være i ét indlæg, for det ville bare blive et kæmpe indlæg! Så her er det.. del 2 :D

Okay, så jeg forlod jer med en lækker sjippe video foran Ayers Rock.. Den nat overnattede vi i Kings Creek Station, som er en farm der farmer køer og kameler, men som også har en camping plads. Der var en fantastisk udsigt til the MacDonnell Ranges (en bjergkæde). Så morgenen efter vandrede vi i Kings Canyon som er meget imponerende. 



Og derefter videre til Standley Chasm, som var lige så imponerende ! 




 Og Emily Gap! Vi var bare nødt til at se Emily Gap, ja, på grund af navnet :) 





ANZAC memorial i Alice Springs
Efter 3 nætter i Alice Springs fortsatte vi mod grænsen til South Australia og Cooper Pedy. Cooper Pedy er verdens opal hovedstad. Udenfor byen er der huller overalt! Og det er jo selvfølgelig, fordi man har minet der. Det er SÅ cool! Og derfor er der skilte overalt som siger: DANGER DEEP SHATFS med en lille tændstiksmand som falder ned i et hul, hvilket jeg synes var virkelig sjovt. Det var også i Cooper Pedy, at en aboriginal mand løb efter os - det var lidt uhyggeligt. 
Senere på dagen fik vi en rundtur i en vaskeægte opalmine af en vaskeægte opalminer fra Scotland. Det var rigtig spændende, og jeg lærte en masse seje ting! Opaler er svære at finde, og der er ikke to opaler der er ens. 
Og det sejeste ved Cooper Pedy er, at folk bor i huler i klipper og i jorden! Det er fordi det bliver rigtig varmt om sommeren. Så vi skulle selvfølgelig bo i en undergrunds motel :D 




Noodling er når man leder efter opaler i bunkerne bag mig
.. ja, jeg havde også håbet på nudler :( 



Vores Motel

Vores værelse - ingen vinduer :) 
Så kørte vi ned til vandet og Port Augusta. Det var sååå dejligt at komme lidt ud til kysten efter al den ørken. Vi kom forbi Streaky Bay og overnattede i Ceduna. Derefter fik vi noget rigtig blæsende koldt vejr og regn, så det var ikke helt ligesom i Alice Springs, hvor det var 34 grader. Vi besøgte the Great Australian Bight, og der var hvaler! ! Og mange af dem! Det var bare så vildt, og de var helt tæt på!
Streaky Bay
Streaky Bay
Hvaler! 

Head of Bight


Tilbage i WA
Og så lige et smut til Esperance før vi tog hjem til Katanning. Jeg fik en lææækker frokost: chili chicken pita wrap. mums!




Det var sådan set min tur. Det har været en helt fantastisk oplevelse, og et eventyr jeg aldrig vil glemme, med masser af historier der kan fortælles. Jeg er så glad for at min værtsfamilie tog mig med, for jeg har virkelig set de mest betagende og eventyrlige landskaber og været steder mange australiere aldrig kommer. Tak for at I kigger forbi min blog en gang i mellem, og hav det rigtig dejligt :)


onsdag den 5. oktober 2011

Central Desert Road Trip del 1.

3 stater, 1 camper trailer, nogle store sten, 1 billion fluer, en kæmpe oplevelse og 7000 km på 16 dage 


Jeg har fra d. 15. - 30. september været på den vildeste road trip gennem Western Australia, Northern Territory og South Australia med mine værtsforældre og min værtsmors bror og hans kone. Jeg har set og oplevet så utrolig meget, og jeg vil prøve at få det meste med på min blog :)
Vores rute 

Min første dag var min fødselsdag, hvor vi heldigvis ikke skulle pakke hele dagen, som jeg havde troet. Vi tog afsted lidt tidligere end planlagt. Vi stod tidligt op og jeg fik pandekager og gaver: australske sokker og klistermærker til min scrapbog. Så besøgte vi og klatrede Wave Rock i Hyden, hvilket var rimelig cool. Vi så også Hippo's Yawn, som er en sten der ligner en flodhest. Vi overnattede midt ude i bushen og fik mad på bål. Dejlig og anderledes sweet 16.








Dagen efter kom til til Kalgoorlie-Boulder, hvor vi mødtes med Lesleys (værtsmor) bror og hans kone, og så så vi the Super Pit, som er en stor åben guldmine. Det var ret spektakulært. Vi kørte så videre til Leonora , hvor vi besøgte Præsident Hoover's hus og så der hvor han havde minet og boet. Vi overnattede i Laverton - ikke noget specielt der :)






Hvor minerne boede med deres familie

Derefter fortsatte vi ud hvor kraverne vender. Ud på Great Central Road, hvor det altså bare er en meget ujævn grusvej og ørken. Helt utrolig hvordan man bare kan køre og køre i timevis uden at se tegn på civilisation. Det lærte jeg mere om senere. I flere dage var det bare en tankstation/camping plads vi i ny og næ kom forbi - ikke byer. Jeg så kæmpe store ørne og kameler helt tæt på. En dingo/vild hund så vi også en gang i mellem. Jeg så også et par aboriginal communities, som virkelig var anderledes end jeg havde troet. Jeg kunne slet ikke tro, at nogen mennesker faktisk bor sådan. Meget primitivt. Om aftenen kom stjernerne ud og der var bare så mange flere end inde i byen - helt utroligt. Men samtidig kom insekterne frem, og jeg blev angrebet (bogstavelig talt) af græshopper og moths (kæmpe natsværmere)! Om dagen var det fluer. Hvis I ikke allerede vidste det, så har Australien ekstremt mange fluer! Men det var alt sammen en del af oplevelsen :)









Vi boede i resortbyen Yulara mens vi så the Olgas og Ayers Rock. Ayers Rock var vildt sej! Slet ikke som jeg havde forventet. Den har vandhuller rundt omkring og den er ikke bare en sten, slet slet ikke. Aboriginals har boet omkring den, og den er meget meget speciel og hellig for dem. Jeg ville rigtig gerne have bestiet Ayers Rock, men det var for blæsende den dag, og det var derfor ikke tilladt at klatre den. Ærvelig ærvelig, men det er der bare ikke noget at gøre ved.
Ayers Rock

Ayers Rock

Ayers Rock

Ayers Rock

Ayers Rock

Kan I se stien man går på? 

The Olgas
I får resten senere.. Jeg ved godt, jeg ikke at vildt aktiv på min blog, og jeg skal gerne prøve at skrive mere, men jeg har jo så travlt :) Hav det godt og glæd jer til anden halvdel !
(Ja, det er lidt sejt)