mandag den 26. december 2011

min uforglemmelige australske jul

Min jul i Australien har været en jul, som jeg ved, at jeg aldrig nogensinde vil glemme. Det har helt sikkert været anderledes, og jeg har til tider følt mig lidt malplaceret. Jeg havde jo selvfølgelig følelsen af, at jeg manglede et andet sted, og jeg vil helt sikkert gøre julen næste år så dansk, at det ikke kan blive mere dansk. Meeen I skal ikke tro, at jeg ikke havde en god dag, for jeg kan slet ikke beskrive, hvor fedt det har været!

Hernede holder de jul d. 25 december og juleaften betyder faktisk ikke rigtigt noget for dem overhovedet. Vi fik helt almindelig aftensmad, og jeg brugte aftenen foran tv'et d. 24. Jeg skypede med mine forældre og hele familien, og det var rigtig dejligt at se dem! Jeg fik dog mine værtsforældre og Dillon til at gå rundt om et festligt pyntet træ sammen med mig, mens jeg sang Højt Fra Træet Grønne Trop og Nu Det' Jul Igen. Haha, det var lidt sjovt, men jeg savnede helt sikkert dansk julemad, familien og alle traditionerne, som jeg ikke havde troet, jeg ville savne helt så meget, som jeg gjorde.
Træet som vi travede rundt om d. 24
Vi var allerede oppe klokken otte juledag og fik sagt "Merry Christmas!" og så skulle der pakkes gaver op! Det var nu lidt hyggeligt at sidde på gulvet i nattøj og pakke gaver op med værtsforældre og brødrene.



Så skulle der gøres klar til alle gæsternes ankomst. Der blev pyntet op og kokkereret i køkkenet, og før jeg vidste af det var vores lille hus fyldt til renden med 25 mennekser. Det var en smule overvældende med så mange mennesker, og jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle gøre af mig selv.

årets juletræ


læg mærke til de fine julehjerter !
værtsmor Rachelle og barnebarnet søde Harry

Før vi gik i krig med alt den lækre mad, blev der pakket gaver op. Jeg var så heldig at få en masse dejlige gaver fra familien i Danmark og også lidt gaver fra familien i Australien. Værtsfamilien gav mig 3 fine neglelakker og en bikini. Jeg tror de blev rigtig glade for tingene jeg havde med til dem fra Danmark: et kortspil med billeder af Danmark, julepynt og det store hit vikingeskibet i en flaske.


KAOS !
Dette års gevinst. 
TUSIND TUSIND TAK FOR GAVERNE!! DET KAN ALT SAMMEN BRUGES! 
Jeg havde kjolen fra Francoise, Peter og pigerne på og derfor er den ikke på billedet. 

Så blev det endelig tid til mad! I Australien har de en stor frokost juledag i stedet for vores store juleaften middag. Der var skinke, kalkun og masser af lækre salater. MUMS!!

Til dessert fik vi en traditionel engelsk trifli, pudding, mine fantastiske kanelsnegle og en ordentlig grande frugtkage
English Trifle 
Senere lavede vi pakkeleg. Fordi de er sådan en stor familie har de ikke helt råd til de store gaver til alle, så de køber hver en gave og så lægges de i en bunke. Så trækker man et nummer og når ens nummer bliver råbt op, tager man en gave. Min første gave blev mande deodorant, hvilket jeg selvfølgelig ikke synes var særlig fedt. Men så næste runde kunne man bytte sin gave med hvem som helst, og jeg byttede med Rachelle og fik et fedt sæt fra Body Shop. YAY!  



Derefter var festlighederne sådan set forbi og nogle gik hjem og andre blev. Nogle rullede deres swags ud i haven. Swags er en meget australsk ting som er et telt/sovepose, som aussies bare ruller ud i bushen og sover. 

Vi fik en let aftensmad som bestod af nogle rejer og noget fisk. Det var lækkert!


der spises reje som en viking

I vil aldrig tro hvor mange viking-jokes jeg fik den dag!! Det var hele tiden at mine brødre og også andre gæster drillede mig. Selvfølgelig grinede jeg jo bare, da det var meget sjovt, men jeg kan ikke helt komme på noget jeg kan drille australierne med, så hvis I har nogle foreslag, så er de meget velkomne ! :D

Jeg havde sådan en god dag, og jeg ved at minderne vil blive hos mig for evigt! Jeg vil gerne takke Rotary for at have givet mig denne livsforandrende mulighed, og min elskede familie og venner for støtten ! Det betyder alverden ! :)

D. 26. december er Boxing Day. Jeg ved ikke hvorfor det hedder boxing day, og det er der vidst heller ikke rigtig nogen andre der gør, men boxing day er altså dagen efter jul, og her spises der rester og der hygges med venner og familie. Vi havde nogle af gæsterne fra i går forbi til en ægte aussie BBQ. Og det var MUMS! 
Cambell BBQ master !

Ja, det var min jul. Håber I alle også havde en helt fantastisk jul ! Hyg jer !




fredag den 23. december 2011

Juuuul !!

Jeg forstår altså overhovedet ikke hvordan det allerede er blevet jul. Og hvordan jeg allerede har været i Australien i 5 MÅNEDER! Men den er god nok, det er skam juleaften i morgen aften, selvom de nu fejrer jul d. 25. herovre. Jeg glæder mig til at pakke alle de dejlige gaver familien har sendt mig op og til at spise viildt meget god mad i selskab med værtsfamilien. Jeg lover jer, at jeg vil skrive om min anderledes/varme/fantastiske australske jul før jeg smutter på ferie (igen).

De sidste uger er gået med bla. at lave julepynt (julehjerter, kravlenisser, nisser af garn, papir stjerner), høre dansk julemusik, bage kanelsnegle, spise risengrød, svømme baner i poolen kl. 6 om morgen, være sammen med Mia, gå ned til byen og købe ting, spille Gran Turismo (jeg owner det spil), shopping i Albany, babysitting i Mt. Barker, Rotary julefest og sikkert en masse andet jeg bare ikke kan huske lige nu.

Her får I nogle billeder fra lidt af det hele !
South West Safari


mig længst til højre



Mandurah Week







Rotary julefest


Dillon (værtsbror) og Jack
Mit skilt - jeg samlede $200 ind til unge med kræft 

Dillon og Kevin (værtsfar) 

Det er begyndt at blive varmt i Katanning, kan jeg godt fortælle, og jeg kan ikke være i solen særlig længe i frygt for UV strålerne. Så jeg glæder mig til at komme ud til kysten i næste uge!

Jeg vil slutte af med at ønske jer alle sammen EN RIGTIG GLÆDELIG JUL og vær taknemmelig for hvor heldige vi er i Danmark

xx Emilie

onsdag den 14. december 2011

Fase 2 og Mandurah Week !!

Jeg er nu i fase 2 af mit udvekslingsophold !! Jeg er flyttet til min værtsfamilie nummer 2 som består af Rachelle og Kevin og deres to hjemmeboende sønner Cambell og Dillon (Cambell er der nu aldrig). Jeg flyttede den 27 november, så det er alligevel lidt tid siden, men det har været super at bo her siden da. Jeg har følt mig hjemme lige siden jeg flyttede ind, men det tog mig nogle dage at komme ind i de nye rytmer og finde ud af hvordan de gør tingene. Men jeg fik kun 1 uge til at pakke ud og slappe af, før jeg skulle pakke igen og afsted til Mandurah til Mandurah Week med de andre udvekslingsstudenter.


Måske ser det lidt rodet ud, men det er altså det mest ordenlige det har set ud længe. 

Programmet for ugen var propfyldt med sjove, hyggelige og spændende aktiviter, og jeg glædede mig vildt meget til at opleve det hele med en masse søde udvekslingsstudenter og ugen var lige så fantastisk, som jeg havde håbet !!

Vi sejlede i kajakker første dag, og det var rigtig sjovt! Drengene skubbede mig i vandet og brugte min kajak til at kravle op på og laver saltoer i vandet, hvilket ikke var så cool. Men vi hyggede os stadig! Og der var delfiner, som svømmede rundt lige under vores kajakker, det var herre cool!

Dagen efter skulle vi havde sejlet hele dagen i en yacht, men da det regnede sejlede vi kun 2 timer, og så tog vi i biografen i stedet og så "the inbetweeners", hvilket var en underlig film.

Martin (sverige), sejler person og jeg 

I Mandurah boede vi alle hos værtsfamilier, og jeg boede med en ældre par, som jeg virkelig virkeligt ikke kunne lide.. Altså de var søde nok, men de forstod bare ikke et ord af hvad jeg sagde, og mit accent er altså næsten australsk!! Men det skulle bestemt ikke ødelægge min uge.

Onsdag prøvede jeg vandski for første gang !! Og det var herre fedt, og noget jeg vildt gerne vil gøre igen. Det tog godt nok 5 forsøg før jeg kom op at stå, men så snart jeg var oppe, var jeg herre god og blev oppe i lang tid, før jeg faldt i igen.

Torsdag gik helt vildt hurtigt!! Det var også en af de bedste dage på Mandurah Week hvis ikke den bedste. Vi spillede paintball om morgenen, og jeg var sindsygt bange! Der var altså også bare tusind regler jeg skulle huske, og en al for stor dragt jeg skulle have på. Jeg havde det dog rigtig sjovt, selvom jeg ikke ramte nogle og selv blev ramt flere gange - og det gjorde ekstremt ondt! Derefter spiste vi frokost i skoven, og så tog vi hen til et vandfald, hvor vi svømmede, og vandet var bare sååå dejligt !!

Mig, Graziela (Brazil) og Ashley (USA)

Fredag lavede vi noget "high ropes course", som er en tovbane i træerne, hvor to personer står nede på jorden og holder ens line, mens man balancerer på noget kabel. Det var lidt skræmmende, selvom jeg havde prøvet det før i Frankrig, men jeg kom igennem det. Vi svømmede igen om eftermiddagen.

Vi var alle forbavsede over hvor hurtigt ugen var kommet til en ende, og det var helt underligt at det allerede var lørdag. Vi havde alle hygget os vildt meget, og det er altid fedt at være sammen med andre udvekslingsstudenter som forstår én. Vi tilbragte lørdag morgen i en bowling hal, og så fik vi lækker is bagefter. Det var rigtig sørgeligt at sige farvel til alle studenterne, men jeg var rigtig glad for at have tilbragt en uge i en fed by med en masse fede mennesker, hvor nogle af dem er blevet gode venner.

Ashley og jeg

Det var nu også dejligt at komme tilbage til Katanning, og jeg indså hvor meget jeg havde savnet min værtsfamilie.

Jeg nyder at åbne adventsgaver og skrabe skrabekalender - TUSIND TAK !! Julestemningen er så småt begyndt at komme og juleaften er ved at være tæt på. Jeg er både spændt og nervøs over min første jul udenfor DK og uden familie men mest spændt, for jeg ved det bliver en jul, jeg aldrig nogensinde glemmer!!
Hyg jer <3 <3





søndag den 27. november 2011

South West Safari


Er det bare mig eller er november bare fløjet af sted?

Så blev det sørme tid til min første Rotary Safari. Jeg var vildt spændt på endelig at møde nogle flere udvekslingsstudenter og på at se mere af the south west.

Dag 1
Jeg skulle møde på East Perth Train Station kl. 7.15 d. 15. november, hvor jeg fik et gensyn med Marie og Anders fra Danmark og fik mødt de ni andre. Vi var alle rigtig spændte, og det var nemt at falde i snak med dem alle. Efter at have fået al bagagen ind i bussen kørte vi til vores første stop, som var Mandurah, hvor vi fik lidt ’morning tea’ i form af frugt og vand og gik rundt i Mandurah by. Mandurah er en fed by lige ud til kysten, og jeg glæder mig til at tilbringe en hel uge der fra d. 4-11 december! Så var det videre til Bunbury, hvor vi spiste frokost ved stranden, og derefter besøgte Bunbury Dolphin Discovery Centre. Sidste stop på dag 1 var Busselton, hvor vi gik på den 2 km lange mole og derefter spiste lækker lækker is fra Simmo’s. YUM!! Vi skulle overnatte tre nætter på en lejrskole camp lige ud til vandet i Busselton, så det blev da også til en svømmetur inden aftensmad. Vildt fedt! Om aftenen så vi en PUNGROTTE siddende under tagudhænget! Det var en vidunderlig start på South West Safari.




Busselton Jetty
Dag 2
Dagen startede med en smule shopping i Margaret River og et besøg til Eagles Heritage Bird Park. I parken så vi en masse forskellige rovfugle såsom ugler, høge og ørne. Jeg fik endda muligheden for at holde en stor høg på min arm! Det var helt vildt at være så tæt på sådan en flot fugl. Vi spiste igen frokost ved vandet og fortsatte derefter til Ngili Cave, som er en vildt smuk drypstenshule. Efter en rundvisning af hulen, fik vi hjelm og lygte på, og så klatrede vi rundt i hulerne 40 m under jorden. Det var super smukt og vildt at kravle rundt i en hule i mørket væk fra de henviste stier.

Men det var da vi var hjemme i Busselton i campen at det vildeste af det vildeste skete! Drengene, Marie og jeg var taget ud at svømme, og pludselig råber en af drengene ”DOLPHIN!” og i samme øjeblik ser jeg en skygge i vandet 1 meter fra mig, og jeg tænker automatisk, at det er en haj. Så jeg begynder at skrige og løbe væk, men så så jeg hurtigt, at det rent faktisk var en vaskeægte vild delfin, som var kommet hen til os. De andre troede ikke på os, men nu kan vi stolt sige, at vi har svømmet med en vild delfin!!  :D

Dag 3
Vi startede ud med at besøge Cape Leeuwin Lighthouse i Augusta, som er det mest sydvestlige sted i Australien. En helt fantastisk udsigt fra toppen!  Resten af dagen kørte vi rundt i karri skovene, hvor vi også spiste frokost. Inden vi kørte tilbage til camp fik vi tid til en lille svømmetur ved Meelup Beach. Om aftenen spiste på en kinesisk restaurant, og det var lækkert at komme ud og spise ! 

Dag 4
Vi pakkede vores ting sammen og forlod campen i Busselton. Vi kørte til Beedelup Falls, som er en skov med et vandfald – sjovt nok. Så fortsatte vi til vores camp school i Pemberton, som var helt vildt fed! Derefter tog vi ud til Gloucester fire tree, som er en træ man plejede at klatre op i for at spotte skovbrænde. Før vi klatrede træet fodrede vi papegøjerne, som kom og sad på vores arme. Det var rimelig speciel oplevelse. Derefter klatrede jeg træet med Marie, og det var helt vildt!!

Dag 5
Så blev det sørme tid til en omgang mountain biking, hvilket jeg ikke var heeelt så begejstret for. Mig og cykler er ikke super gode venner, og det viste sig da også hurtigt, at gearet på min cykel ikke kunne lide mig. Nå, men jeg fik styr på gearet, og vi fik kørt lidt rundt i skoven, hvor vi så en slange! Til slut skulle vi gå op ad en stejl bakke og så køre noget downhill mountain biking, hvor det egentligt bare er ned af bakke hele vejen. Så jeg troede meget fejlagtigt, at det ville blive piece of cake. Hmm.. ja, lad os bare sige, at jeg havde lidt af et styrt. Vores guide sagde noget i retningen af: ”Wow, that was a perfect crash! I wish I had filmed that!” og en MASSE latter!! Det var super pinligt, og jeg er glad for, at guiden var den eneste der så det! Jeg slog mig dog ikke, jeg blev bare rigtig beskidt.

Derefter tog vi ud til Big Brook Dam, hvor vi spiste frokost og sejlede lidt kano. Det var nu ikke helt kanosejlads, som jeg kender det, det var mere kanosejlads, hvor det gælder om at få hinanden i vandet. Så, selvom jeg prøvede ihærdigt at undgå det, kom jeg også i vandet. Trods vådt tøj var det nu meget hyggeligt.

Dag 6
Vi forlod campen i Pemberton, og kørte til Walpole, hvor vi sejlede rundt i en båd i Walpole Nornalup National Park med guiden Garry Muir – en unik karakter! Derefter frokost efterfulgt af Vally of the Giant og the Tree Top Walk, som jeg allerede havde besøgt, men det var stadig hyggeligt. Så fortsatte vi til Denmark, hvor vi skulle overnatte i Denmark Surf Rescue Club house, som faktisk lå på stranden! Så det blev også lige til en dukkert – i selskab med en rokke!

Dag 7
SURFING DAG!!! Jeg var super spændt, da jeg aldrig havde surfet før, og jeg fandt da også hurtig ud af, at det helt sikkert ikke var min sidste gang på en surfbræt! Vi startede med at få instruktioner af to fantastiske surfing instruktører, og derefter var det ud i bølgerne! Det tog lidt øvelse at blive god, men jeg kan stolt sige, at jeg kom op at stå på brættet flere gange. Det var helt ubeskrivelig vidunderligt AWESOME!!

Så fortsatte vi til Albany, hvor vi skulle sove under stjernerne på en camping plads. Mmm.. myg!!  

Dag 8
Sidste dag stod på Whale World, the Gap, the Natural Bridge og SHOPPING!! Desværre fik vi kun 1 time til at shoppe, men pigerne og jeg fik gjort det meste ud af tiden! Det var også dagen, hvor jeg kunne fejre 4 måneder i Australien!

Dag 9 blev tilbragt i bussen hjem til Katanning!

Det har været en fantastisk Safari fyldt med oplevelser, minder, latter og alt sammen i selskab med de sødeste mennesker! Flere billeder kommer muligvis senere!

27 dage til jul!! Er I begyndt at komme i julestemning? Jeg har lavet risengrød til min værtsfamilie, og de elsker det! Glædelig 1. advent alle sammen! <3 <3