mandag den 26. december 2011

min uforglemmelige australske jul

Min jul i Australien har været en jul, som jeg ved, at jeg aldrig nogensinde vil glemme. Det har helt sikkert været anderledes, og jeg har til tider følt mig lidt malplaceret. Jeg havde jo selvfølgelig følelsen af, at jeg manglede et andet sted, og jeg vil helt sikkert gøre julen næste år så dansk, at det ikke kan blive mere dansk. Meeen I skal ikke tro, at jeg ikke havde en god dag, for jeg kan slet ikke beskrive, hvor fedt det har været!

Hernede holder de jul d. 25 december og juleaften betyder faktisk ikke rigtigt noget for dem overhovedet. Vi fik helt almindelig aftensmad, og jeg brugte aftenen foran tv'et d. 24. Jeg skypede med mine forældre og hele familien, og det var rigtig dejligt at se dem! Jeg fik dog mine værtsforældre og Dillon til at gå rundt om et festligt pyntet træ sammen med mig, mens jeg sang Højt Fra Træet Grønne Trop og Nu Det' Jul Igen. Haha, det var lidt sjovt, men jeg savnede helt sikkert dansk julemad, familien og alle traditionerne, som jeg ikke havde troet, jeg ville savne helt så meget, som jeg gjorde.
Træet som vi travede rundt om d. 24
Vi var allerede oppe klokken otte juledag og fik sagt "Merry Christmas!" og så skulle der pakkes gaver op! Det var nu lidt hyggeligt at sidde på gulvet i nattøj og pakke gaver op med værtsforældre og brødrene.



Så skulle der gøres klar til alle gæsternes ankomst. Der blev pyntet op og kokkereret i køkkenet, og før jeg vidste af det var vores lille hus fyldt til renden med 25 mennekser. Det var en smule overvældende med så mange mennesker, og jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle gøre af mig selv.

årets juletræ


læg mærke til de fine julehjerter !
værtsmor Rachelle og barnebarnet søde Harry

Før vi gik i krig med alt den lækre mad, blev der pakket gaver op. Jeg var så heldig at få en masse dejlige gaver fra familien i Danmark og også lidt gaver fra familien i Australien. Værtsfamilien gav mig 3 fine neglelakker og en bikini. Jeg tror de blev rigtig glade for tingene jeg havde med til dem fra Danmark: et kortspil med billeder af Danmark, julepynt og det store hit vikingeskibet i en flaske.


KAOS !
Dette års gevinst. 
TUSIND TUSIND TAK FOR GAVERNE!! DET KAN ALT SAMMEN BRUGES! 
Jeg havde kjolen fra Francoise, Peter og pigerne på og derfor er den ikke på billedet. 

Så blev det endelig tid til mad! I Australien har de en stor frokost juledag i stedet for vores store juleaften middag. Der var skinke, kalkun og masser af lækre salater. MUMS!!

Til dessert fik vi en traditionel engelsk trifli, pudding, mine fantastiske kanelsnegle og en ordentlig grande frugtkage
English Trifle 
Senere lavede vi pakkeleg. Fordi de er sådan en stor familie har de ikke helt råd til de store gaver til alle, så de køber hver en gave og så lægges de i en bunke. Så trækker man et nummer og når ens nummer bliver råbt op, tager man en gave. Min første gave blev mande deodorant, hvilket jeg selvfølgelig ikke synes var særlig fedt. Men så næste runde kunne man bytte sin gave med hvem som helst, og jeg byttede med Rachelle og fik et fedt sæt fra Body Shop. YAY!  



Derefter var festlighederne sådan set forbi og nogle gik hjem og andre blev. Nogle rullede deres swags ud i haven. Swags er en meget australsk ting som er et telt/sovepose, som aussies bare ruller ud i bushen og sover. 

Vi fik en let aftensmad som bestod af nogle rejer og noget fisk. Det var lækkert!


der spises reje som en viking

I vil aldrig tro hvor mange viking-jokes jeg fik den dag!! Det var hele tiden at mine brødre og også andre gæster drillede mig. Selvfølgelig grinede jeg jo bare, da det var meget sjovt, men jeg kan ikke helt komme på noget jeg kan drille australierne med, så hvis I har nogle foreslag, så er de meget velkomne ! :D

Jeg havde sådan en god dag, og jeg ved at minderne vil blive hos mig for evigt! Jeg vil gerne takke Rotary for at have givet mig denne livsforandrende mulighed, og min elskede familie og venner for støtten ! Det betyder alverden ! :)

D. 26. december er Boxing Day. Jeg ved ikke hvorfor det hedder boxing day, og det er der vidst heller ikke rigtig nogen andre der gør, men boxing day er altså dagen efter jul, og her spises der rester og der hygges med venner og familie. Vi havde nogle af gæsterne fra i går forbi til en ægte aussie BBQ. Og det var MUMS! 
Cambell BBQ master !

Ja, det var min jul. Håber I alle også havde en helt fantastisk jul ! Hyg jer !




Ingen kommentarer:

Send en kommentar